Uniwersytet Trzeciego Wieku

kwi

Karpacz, Praga, Skalne Miasto

UTW
W ramach wyjazdu kulturalno – turystycznego członkini zarządu Hanna Gontarek zorganizowała wraz z biurem turystycznym „Wytwórnia Podróży” Kinga Rozmarynowicz dla członków i sympatyków Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego Wieku trzydniową wycieczkę (20 -22 kwietnia 2024 roku) do miejscowości:
Karpacz – Praga – Skalne Miasto.
Karpacz
, 20 kwietnia przywitał nas piękną zimową aurą, co nie powinno nas dziwić zwłaszcza o tej porze roku w górach. Jednak warunki pogodowe nie przeszkodziły nam w zaplanowanym zwiedzaniu. Po zalokowaniu się w pensjonacie „Pegaz”,
wraz z przemiłą panią przewodnik, która towarzyszyła nam przez trzy dni pomaszerowaliśmy na wzgórze, by zwiedzić średniowieczną drewnianą Świątynię Wang (zbudowaną bez jednego gwoździa), stanowiącą największą atrakcję Karpacza. Została zbudowana w XII wieku w miejscowości Vang w południowej Norwegii, a 1842 r. rozebrana
i przetransportowana do Karpacza. Obok kościoła wyznania ewangelicko – augsburskiego znajduje się cmentarz przykościelny, na którym pochowany został Tadeusz Różewicz.
W drugim dniu tj. 21 kwietnia udaliśmy się do Pragi. Zwiedziliśmy słynne Hradczany, królewską dzielnicę wypełnioną wspaniałymi zabytkami, m. in. Zamek Królewski , w którym swoją siedzibę ma prezydent Republiki Czeskiej, Bazylikę św. Jerzego, katedrę św. Wita, Wacława i Wojciecha. Klimatyczne miejsca,
czyli Złotą Uliczkę, gdzie w jednym z zabudowań mieszkał kilka lat i tworzył Franz Kafka, Dzielnicę Żydowską - Józefów, Stare Miasto z rynkiem, obudowanym wspaniałą kolekcją budynków z różnych epok,
Ratusz Staromiejski ze słynnym zegarem astronomicznym Orloj oraz najpiękniejszy i jeden z najstarszych kamiennych mostów w Europie, Most Karola na rzece Wełtawa. Znajduje się na nim 30 barokowych rzeźb, przedstawiających figury świętych po obu jego stronach. Ciekawą współczesną twórczość, którą mieliśmy okazję zobaczyć była umieszczona obok muzeum Franza Kafki rzeźba przedstawiająca dwóch mężczyzn stojących naprzeciw siebie i oddających mocz do basenu w kształcie Czech.
Ostatniego dnia, czyli 22 kwietnia zwiedziliśmy Skalne Miasto w miejscowości Teplice nad Metuji w Czechach. Spacerowaliśmy trasą turystyczną, która wiodła między wysokimi kilkudziesięciometrowymi skałami
o fantastycznych kształtach i ciekawych nazwach m.in. Starosta i Starościna, Orle Gniazdo,
Ząb czy Diabelski Most, Kochankowie.
Udaliśmy się do Małego i Wielkiego Wodospadu a z platformy widokowej podziwialiśmy skalną okolicę.
Skalne Miasto było ostatnim programem wycieczki. Zrobiliśmy ostatnie zakupowe pamiątki i udaliśmy się
w powrotną podróż do Kutna. Dzięki wspaniałej pani przewodnik, poznaliśmy bliżej historię Dolnego Śląska
i Czech, których to losy wzajemnie się przenikały.

Zapewne zostaną nam w pamięci niezapomniane wspomnienia i zdjęcia. Dziękujemy organizatorkom
za zorganizowany wyjazd i prosimy o dalsze plany wycieczkowe a panu kierowcy za bezpieczną jazdę.