Uniwersytet Trzeciego Wieku

paź

WYCIECZKA KULTURALNO TURYSTYCZNA DO KRAKOWA

UTW

Grupa członków Stowarzyszenia Uniwersytet Trzeciego Wieku w Kutnie spędziła dwa dni 6 – 7 października 2023r. na niezapomnianym kulturalno – turystycznym wyjeździe
w Krakowie dawnej stolicy Polski.

Zwiedzanie Krakowa rozpoczęliśmy od Barbakanu znajdującego się przed Bramą Floriańską kierując się w stronę Rynku Głównego. Zatrzymaliśmy się przed Teatrem im. Juliusza Słowackiego działającego nieprzerwalnie od 1893 roku. Odwiedziliśmy Bazylikę Mariacką, ceglany gotycki kościół wysokości 80m.Tu podziwialiśmy drewniany ołtarz wyrzeźbiony przez Wita Stwosza. Po wyjściu wysłuchaliśmy hejnału z wieży Mariackiej. Następną atrakcją był
kościół św. Piotra i Pawła. Jest to pierwsza budowla barokowa wzniesiona w XVI wieku na wzór Rzymskich kościołów. Zainteresowanie wzbudziły figury 12 apostołów umieszczonych przed kościołem.
Następnym etapem zwiedzania była dzielnica uniwersytecka. Udaliśmy się na dziedziniec Collegium Maius, najstarszego budynku Uniwersytetu Jagielońskiego. Z nieukrywanym podziwem obserwowaliśmy umieszczony na jednej ze ścian grający zegar wokół którego porusza się pochód osób związanych z dziejami Uniwersytetu. Następnym obiektem było Okno Papieskie, gdzie zatrzymaliśmy się na chwilę zadumy i wspomnień. Na zakończenie pierwszego dnia odwiedziliśmy Bazylikę Franciszkanów. Zachwyt zwiedzających wzbudziły witraże
i polichromie Wyspiańskiego.
Drugi dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Katedry Wawelskiej, która dla Polaków jest świadectwem historii Narodu Polskiego. Następnie zeszliśmy do podziemi gdzie znajdują się krypty królewskie oraz znanych Polaków.
Od czasu swego powstania Katedra rozbrzmiewa dźwiękiem dzwonu Zygmunta . Z Zamku udaliśmy się w stronę bulwarów wiślanych pod pomnik Smoka Wawelskiego.
Na Skałce obejrzeliśmy kompleks sakralny, Bazylikę św. Michała Archanioła oraz klasztor Paulinów. Kolejnym punktem zwiedzania był Krakowski Kazimierz. Obejrzeliśmy tu stare pożydowskie domy,wysłuchaliśmy ciekawej opowieści o życiu i zwyczajach żydowskich.
Wycieczkę zakończyliśmy wizytę w Nowej Bazylice w Łagiewnikach, która zachwyciła nas ciekawą architekturą.
Zabytki Krakowa na długo pozostaną w naszej pamięci, pomogą też w tym liczne zdjęcia.
Dziękujemy organizatorkom tak wspaniałej wycieczki Hani Gontarek i pani Kindze Rozmarynowicz.