Uniwersytet Trzeciego Wieku

Przyjazne linki:

Polecamy

maj

Wiosna, historia i literatura…

UTW

Te słowa idealnie odzwierciedlają 3-dniową wycieczkę 50. słuchaczy SUTW w Kutnie. Tym razem zwiedzaliśmy Roztocze, Ziemię Lubelską i piękny stary Sandomierz. Spędziliśmy tam 5,6 i 7 maja.
Pierwszym miastem, które przywitało nas słońcem był Sandomierz. Wędrowaliśmy szlakiem wskazanym przez sympatycznego przewodnika i podziwialiśmy Stare Miasto, Bramę Opatowską, Bazylikę Nawiedzenia NMP, Pałac Biskupi, Kościół św. Jakuba, Dom Długosza i znane z książki W. Myśliwskiego – Ucho Igielne.
W drodze do Zwierzyńca, w którym nocowaliśmy, zobaczyliśmy piękne Muzeum Zamek w Baranowie.
Następnego dnia, w majowym deszczu obejrzeliśmy Kościół św. Jana Nepomucena (tego od zapobiegania kłótniom w rodzinie ) Na Wodzie, oraz uzyskaliśmy potwierdzenie, że od wielu lat procesje odbywają się
w łodziach.
W Szczebrzeszynie, nie tylko spotkaliśmy się z „brzmiącym w trzcinie chrząszczem”, który teraz zamienił się
w żeliwny posążek stojący na środku rynku, ale też zobaczyliśmy Pałac Zamoyskich, Synagogę, obecnie zamienioną w instytucję kultury i Stawy Echo.
W Krasnobrodzie byliśmy pod dużym wrażeniem Zespołu Klasztornego o. Dominikanów i wielowiekowych ornatów w Muzeum Sztuki Sakralnej.
Koło g. 14.00, cały czas gonieni majowym deszczem, podziwialiśmy prastary Zamość. Duże wrażenie wywarł
na nas piękny Rynek Wielki z Ratuszem, Ormiańskie Kamienice, Pałac Zamoyskich, Rotunda i umocnienia obronne z nadszańcami.
Noc spędziliśmy w Domu Spotkań w Dąbrowicy (polecamy i spotkania w grupach, i pyszne jedzenie).
Ostatnim ważnym miastem na naszej trasie, był wspaniały Lublin. podziwialiśmy m.in. Średniowieczną Bramę Krakowską, Zamek Lubelski ze wspaniałą Kaplicą Św. Trójcy, Archikatedrę św.. Janów z ciekawą kaplicą akustyczną oraz Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej i Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Na koniec, przed podróżą do Kutna, „wpadliśmy na chwilę” do Kazimierza Dolnego. Na pięknym Starym Rynku, wśród urokliwych kamieniczek, rozłożyły się stragany… i tu właśnie mogliśmy kupić prezenty dla wnucząt
i pozostałych bliskich.
Było to kolejne, organizowane przez Elżbietę Lewandowską, wspaniałe spotkanie z historią, literaturą i przyrodą naszego, pięknego kraju.