Uniwersytet Trzeciego Wieku

maj

Wycieczka na Warmię i Mazury 2018

UTW

Jak co roku SUTW poznawało nasz piękny kraj. W kwietniu byliśmy na wycieczce
po Warmii i Mazurach, na którą zaprosiła nas jak zwykle - doskonała organizatorka
- Elżbieta Lewandowska.
W ciągu 2 dni – 25 i 26 kwietnia 2018 roku „powtórzyliśmy” kawał historii tych ziem
od wojen pruskich, krzyżackich po Grunwald i II wojnę światową, czasy kopernikańskie
i współczesne. Wprawdzieczęściowo w deszczu, ale była to też podróż sentymentalna w nasze dzieciństwo, gdzie w skansenie w Olsztynku odżyły wspomnienia z wakacji spędzanych na wsi. Przypomnieliśmy sobie jak się robi prawdziwe masło w kierzance, na łopacie wyjmuje pachnący chleb z pieca i na kołowrotku przędzie włóczkę
z owczej wełny.
Olsztyn zwiedzaliśmy z okien autobusu „po japońsku” też w deszczu. Za to w pełnym słońcu spacerowaliśmy         po Lidzbarku Warmińskim, gdzie zamek z fosą wokół odrestaurowano i dziś funkcjonuje jako elegancki hotel. Podobnie wyglądają zamki w Rynie, Reszlu i Giżycku. Na Zamkuw Olsztynie dowiedzieliśmy się jakimi metodami pracował Mikołaj Kopernik, podziwiając jego rysunki, matematyczne wyliczenia na elewacji zamku.
Duchowych wrażeń dostarczył nam pobyt w Sanktuarium Matki Boskiej w Gietrzwałdzie i w Świętej Lipce.
Po noclegu w Domu Pielgrzyma, rześkim rankiem (3oC) poszliśmy na mszę a następnie wysłuchaliśmy koncertu organowego w wykonaniu aniołów i organisty i wzruszającej historii Świętej Lipki.
W czasy ostatniej wojny przeniosła nas przewodniczka – niesamowita miłośniczka regionu – p. Alicja Opalińska, oprowadzająca nas po Warmii i Mazurach, która pokazała nam kwaterę Hitlera w Kętrzynie.
W Giżycku, w dokładnym zwiedzaniu twierdzy Boyen przeszkodził nam deszcz. Ale jedyny na świecie czynny most obrotowy, uruchamiany ręcznie na kanale giżyckim, widzieliśmy już w słońcu.
Jak dobrze rządzą włodarze w mazurskich miasteczkach świadczy chociażby Mrągowo, w którym od 25 lat wójtem jest kobieta. Pani ta zadbała o to, aby wokół jeziora powstała promenada dla pieszychi zmotoryzowanych, tereny rekreacyjne dla dzieci, piękny amfiteatr, które przyciągająturystówz całej Polski.
Urokliwy ryneczek z pomnikiem królewskiej „złotej rybki” mają Mikołajki. Z przystani żeglarskiej wypłynęliśmy statkiem „Ryś” w rejs po jeziorze Śniardwy.Przeplatanka pogodowa nie popsuła nam nastrojów i mam nadzieję,     że wszyscy wróciliśmy naładowani obrazami Warmii i Mazur ( w głowie i w aparatach fotograficznych), zadowoleni, zmęczeni tym turystycznym maratonem. Piękna jest nasza Polska. Odkrywajmy jej uroki i cieszmy się, że możemy je podziwiać. A zbliżające się wakacje będą do tego doskonałą okazją...