Uniwersytet Trzeciego Wieku

maj

Wycieczka do Puław, Kazimierza Dolnego, Nałęczowa i Kozłówki

UTW
W dniach 29 i 30 kwietnia 2014 r. słuchacze UTW odbyli interesującą lekcję historii połączoną z integracją i sprawdzianem kondycji fizycznej.

Już w Puławach zwiedzając Zespół Pałacowo – Parkowy Czartoryskich; Świątynię Sybilii, domek gotycki i pałac zachwyciła nas i zainteresowała historia związana z rodem Czartoryskich.

Dlaczego Kazimierz Dolny nazywany jest „perłą polskiego renesansu” przekonaliśmy się, podziwiając jego malownicze położenie, wąwozy, spichlerze, kościół farny, ruiny zamku, zdobione kamienice i wiele innych zabytków, które zrobiły na nas ogromne wrażenie. Cieszyły nasze oczy niewiarygodnie piękne widoki nad Wisłą, a w Muzeum Przyrodniczym radowaliśmy się oglądając ciekawe okazy fauny i flory. W czasie wolnym z ciekawością zaglądaliśmy do galerii i pracowni artystycznych, a w kawiarenkach przy rynku rozkoszowaliśmy się kazimierzowskimi specjałami.

W drugim dniu wycieczki odwiedziliśmy kościół i kaplicę z XV wieczną cudowną figurą Matki Boskiej Kębelskiej w Wąwolnicy.

Spacerując po uzdrowisku w Nałęczowie podziwialiśmy niezwykle cenny drzewostan parku zdrojowego z Pałacem Małachowskich, zabytkowymi obiektami sanatoryjnymi i niezwykle urokliwymi willami, a zwiedzając palmiarnię ugasiliśmy pragnienie wodami mineralnymi. Korzystając z gościnności sanatorium ZNP poznaliśmy obiekt i jego nowoczesną bazę zabiegową.

Ogromne wrażenie zrobił na nas Zespół Pałacowo – Parkowy w Kozłówce.

W Muzeum Zamoyskich mogliśmy podziwiać wnętrze pałacu z zabytkowymi meblami piece z miśnieńskich kafli, zgromadzoną niezwykłą, cenną kolekcję malarstwa, rzeźby, porcelany, kobierców i luster. Wspomnień z wczesnej młodości dostarczyła nam Galeria Sztuki Socrealizmu, gdzie przy dźwiękach znanych melodii oglądaliśmy pamiątki i pomniki przywódców z lat 50-tych.

Wycieczka była również okazją do integracji, a zacieśnianiu więzi przyjaźni sprzyjały wspólne śpiewy w autokarze i nocne rozmowy w Gospodarstwie Agroturystycznym.

Tekst : E. Lewandowska (opiekun grupy i pilot )